Šéf produktu SAPELI: Třetina našich dveří je v bílé barvě a zájem dál roste
Dnes je v módě jednoduchost a minimalismus. Vše, co lze skrýt, má být skryto. Symbolem minimalismu je bílá barva, a proto je také velká část dveří, které SAPELI prodá, právě v bílé barvě. „Lidé se rádi inspirují interiéry od špičkových architektů, které vidí v časopisech nebo televizi, a tam většinou převládá čistota designu,“ řekl v rozhovoru vedoucí produktového managementu SAPELI Petr Jíra.
Sledujete v prodeji dveří nějaké aktuální trendy?
Dlouhodobě nejprodávanější jsou bílé dveře. Zhruba třetina produkce, kterou prodáme, je bílá. Navíc tento trend jednoznačně roste. Vidíme to hlavně v zahraničí a u nás poptávka zahraniční trendy obvykle kopíruje. Bílé dveře jsou zkrátka in, a to ať již jde o levnější produkci, střední segment nebo prémiové výrobky.
Proč právě bílá barva?
Lidé se rádi inspirují interiéry od špičkových architektů, které vidí v časopisech nebo televizi, a tam většinou převládá čistota designu. Bílá barva je synonymem čistoty.
Reaguje firma nějak na tento trend?
Rozhodli jsme se tuto část naší produkce lépe segmentovat tak, aby si byli schopni z nabídky různých bílých dveří vybrat jak zákazníci, kterým jde o kvalitu za nízkou cenu, i ti, kteří si rádi připlatí za prémiové provedení. Od letošního roku tak lidé mohou přehledněji vybírat z řad bílých dveří standard, komfort a prémium. Pro tyto účely jsme zpracovali brožuru o bílé barvě.
Jednoznačnější zaměření na prémiový segment je u SAPELI v poslední době zřetelně vidět…
Prémium představují v bílé barvě jednoznačně lakované dveře s vysokým podílem ruční práce (Bílá hladká prémium). Po období, kdy lidé oceňovali laminátové povrchy hlavně kvůli jejich odolnosti, se nyní vracejí ke klasické stříkané barvě. Hitem je určitě ručně stříkaný matný lak v té nejvyšší kvalitě, který je po vytvrzení velmi odolný jak vůči nechanickému, tak dokonce vůči chemickému poškození. Je tedy možné ho čistit například i technickým benzínem.
Proč právě ruční lakování? Pokud je zájem tak vysoký, není zde vhodnější automatizace?
Na bílé barvě je totiž jakákoli nekvalita nebo chyba vidět a nezaretušujete ji. Nicméně s ohledem na zájem o lakované dveře jsme museli do automatizace investovat. Vloni jsme byli zavaleni zakázkami na lakované bílé dveře a abychom byli schopni dodávat v rozumných termínech, investovali jsme do nákupu automatu, který velmi kvalitně stříká zárubně. Pokud jde o samotné dveře, kde jde o stříkání velkých ploch a je tak třeba velká zkušenost a špičková kvalita, i nadále zachováváme vysoký podíl ruční práce.
Nicméně bílá barva není jistě jen o prémiové nabídce, co může SAPELI nabídnout lidem, kteří hledají kvalitu za rozumnou cenu?
V bílé barvě samozřejmě máme také střední třídu dveří (bílá hladká standard, bílá hladká komfort). Zde je již barva nanášena automatickým válcem. V různých podobách bílé barvy je možné koupit také dveře s povrchovou úpravou CPL – tedy střednětlaký laminát stejně jako HPL vysokotlaký laminát, který se používá kvůli odolnosti hlavně do komerčních prostor a kanceláří.
Jaké jsou další trendy kromě bílé barvy a příklonu k prémiovému provedení?
Kromě bílé barvy a laku se lidé také začínají vracet k přírodním materiálům. Laminátové povrchové úpravy v designu dřeva tak postupně ustupují luxusnějším přírodním dýhám.
Jaké dřeviny jsou letos in?
Prim hraje jednoznačně dub v různých odstínech. Nejlépe se totiž kombinuje s bílou barvou. Je to stálice, odolná a drahá dřevina. Řádově produkujeme v dýze třetinu dveří z dubu. I v dýze se ale může lišit vzhled, a to velmi podstatně. Je možné si vybrat čisté rovnoleté dřeviny které nemají vady, nebo naopak zvolit sukaté dřevo. Zájem je o rustikální provedení ze starého dřeva s trhlinami. Když zpracujete dřevo s vadami, každé dveře jsou pak originál. Hitem letošního roku je trámový dub ať již v přírodní podobě nebo barevně tónovaný olejem. V kurzu jsou dále také bělené dřeviny, na ústupu jsou naopak výrazné hnědé a žluté, například třešeň.
A co doplňky? Kliky, kování… I zde se jistě projevují nějaké trendy?
Dnes je v módě jednoduchost a minimalismus. Vše, co lze skrýt, má být skryto. Skryté zárubně, kdy dveře přímo navazují na stěnu, a zájem o ně je toho důkazem. Vidět nejsou ani panty – trendy je bezfalcové provedení. To, co je naopak na dveřích ponecháno, je důležité zvýraznit. Kliky a kovové hrany dveří jsou dnes tedy velmi často černé, kontrastní v kombinaci se světlou dýhou dveří nebo dokonce s bílým lakem. Roste zájem o luxusní prvky dveří jako jsou kovové například hliníkové hrany. U dveří, které není nutné zamykat se skrývá také spodní rozeta a používá jen samotná klika.