Vloni jsme utržili stejně jako v předchozím roce, i zisk byl obdobný. „To je na rok tak dramaticky zasažený pandemií a omezeními prodeje úspěch. Letos jsme již na krizi připraveni a vytěžíme z ní, co jde,“ řekl v rozhovoru pro Magazín předseda představenstva SAPELI Dušan Vrtal. Lidé jsou doma a řada z nich má pořád plnou mzdu. Dívají se na svůj domov jinak a mnozí plánují rekonstrukce. „Je to vidět na zájmu o naše výrobky. Výroba v prvních měsících roku jede naplno,“ vysvětlil.
Jaký byl pro SAPELI rok 2020?
Stejně jako pro ostatní firmy, neobvyklý a mimořádně náročný. Po několikaletém meziročním růstu jsme očekávali i v roce 2020 navýšení obratu a zisku v rozmezí pěti až deseti procent. I přes příchod pandemie a jarní uzavření našich prodejen prvních osm měsíců roku naznačovalo, že bychom plán mohli splnit. Bohužel se ale ukázalo to, co jsme realisticky předpokládali. V posledním čtvrtletí další vlna uzavření prodejen vedla k poklesu zakázek u maloodběratelů. A u velkých developerských projektů se odrazil akutní nedostatek zahraničních dělníků na stavbách v důsledku zavřených hranicí. Některé zakázky se tak posouvaly v čase.
Ovlivnil koronavirus nějak vaši výrobu?
Naše vlastní výroba se díky opatřením přijatým na začátku roku poprala s pandemií myslím se ctí. Až na výjimky bez nutnosti prodlužování výrobních termínů. To ale způsobily občasné výpadky ze strany některých subdodavatelů.
Jaká čísla jste tedy za loňsko vykázali?
Zhruba na úrovni roku 2019. To je na rok tak dramaticky zasažený pandemií a omezeními prodeje úspěch. Čistý obrat dosáhnul 990 milionů korun a zisk se udržel na 35 milionech korun. Ani přes dopady koronavirové krize tedy nedošlo k zásadnímu meziročnímu poklesu v hospodaření. Nepodařilo se však dosáhnout původně plánovaného růstu.
Co očekáváte od toho letošního roku?
Letos jsme již na krizi připraveni a vytěžíme z ní, co jde. Lidé jsou doma a řada z nich má pořád plnou mzdu. Dívají se na svůj domov jinak a mnozí plánují rekonstrukce. Je to vidět na zájmu o naše výrobky. Výroba v prvních měsících roku jede naplno. Navíc chceme postavit náš byznys také na další nohy: luxus, kde se krize obvykle neprojevuje a zahraničí, kde vidíme velké příležitosti. Nicméně samozřejmě společensky i ekonomicky to bude rok nejistoty. Krize se očekávala a pandemie její příchod jen urychlila. Vidíme tak nejistotu investorů – ať velkých developerů nebo běžných zákazníků, kteří přehodnocují své záměry na výstavbu. Na druhou stranu je řada projektů, které jsou v takové fázi rozpracovanosti, že budou dokončeny, jen je možné, že se posunou v čase kvůli nedostatku lidé na stavbách.
Je nějaké odvětví, kde vnímáte jednoznačný pokles?
Nejistotu budeme pociťovat u velkých zákazníků, kteří plánovali rekonstrukce. Takovým příkladem jsou hotely. Velká část z nich doteď modernizovala, přestavovala, investovala. Celé odvětví ale teď bude muset záměry přehodnotit. Výhodu mají velké řetězce, které jsou kapitálově silné a které např. rozloží riziko do různých regionů. Zasaženy jsou i do této doby rostoucí kancelářské budovy. Výstavba se asi zpomalí s ohledem na to, jak budou firmy vyhodnocovat nutnost mít kancelářské zázemí ve stejném rozsahu jako doposud.
Jak na tuto situaci SAPELI reaguje?
Máme různé prodejní koncepty, o kterých jsme věděli, že se každý v krizi chová jinak. To nám pomáhá možný pokles tržeb vyrovnávat. Výhodou tedy je fakt, že posilujeme v prémiovém segmentu s konceptem SAPELI Unlimited, kterým se obracíme na ty nejnáročnější zákazníky. Ti většinou investují i v krizi a částečně tak vyvažují možný pokles běžných zakázek. Velké zakázky budeme i nadále získávat od developerů.
A co export?
Je to globální krize a dopadá i na ostatní země, včetně těch, kde máme své obchodní aktivity. My zde chceme krizi využít. Plánujeme posílit obchodní aktivity v Německu, kde jsme založili dceřinou společnost a kde se chceme zaměřit právě na náročnou klientelu, která nejde jen po ceně, ale podstatný je pro ni poměr ceny a kvality. Podobné plány máme i v Rakousku.